maandag 14 januari 2008

Ziek van Llink

De afgelopen week was ik ziek. Vier dagen lag ik als een klein kind in bed te zweten, te bibberen en te hoesten. Als ik naar de wc was geweest en terugkeerde in de koude slaapkamer, zat er een afdruk van mijn natte lijf op het onderlaken. Een vochtige versie van de sneeuwengel. Nooit geweten dat dekbedden ook heel irritant kunnen zijn. Zwaar, heet en plakkerig, in plaats van zacht, warm en veilig.
Er zweefden monsters door de kamer, ik zag vlinders in de gordijnen en vaak wist ik niet in wiens bed ik nou lag: in dat van mezelf, of in het logeerbed bij oma.

Het voordeel van ziek zijn is dat je de hele dag ongestraft tv-programma's kunt kijken. Dat is tevens een nadeel, want het televisieaanbod op een doordeweekse donderdagmiddag is namelijk heel slecht. In plaats van belspellen zag ik nu overal Astro TV. Daar kun je live in de uitzending je horoscoop laten trekken door een medium dat het altijd in d'r buik krijgt van de bellers. De soapherhalingen op RTL kon ik aan me voorbij laten gaan, want die had ik de avond ervoor allemaal al gezien. En al die medische traumahelikopter- en operatiekamerseries op SBS vind ik normaal gesproken fijn om te zien, maar als je zelf ziek bent, is een opengereten knie, of een kotsende kleuter niet heel fijn, ofzo.

Gelukkig werden er op NED 2 en NED 3 af en toe herhalingen uitgezonden van 'goede' programma's van de dag ervoor. Zo kwam het dat ik wel drie programma's van de nieuwe, bewuste omroep Llink heb mogen zien. '3 op Reis' bijvoorbeeld, een op het oog leuk reisprogramma, waarin, naast Floortje Dessing, ook niet zo reislustige andere BN'ers naar een ver land trekken. Of 'Return to Sender', het goede doelen-programma van Katja. En tenslotte zag ik 'Mc Donald's Kitchen', waarin Bas Westerweel samen met een kok klimaatneutrale hapjes kookt. Want ja, beste lezers, daar gaat het steeds maar weer over in alle Llink-programma's: het klimaat! De omroep zendt programma's uit onder diverse titels, met verschillende presentatoren, maar de boodschap is serieus overal hetzelfde: de klimaatverandering is slecht, de poolkappen smelten en we moeten spaarlampen gebruiken.

Ik ben het daar uiteraard enorm mee eens. Maar tjongejonge zeg Llink! Moet die boodschap echt in ál jullie programma's naar voren komen? Op mij heeft namelijk dat een zeer averechts effect. Ik heb echt geen zin meer om te kijken, als ik elke vijf minuten het woord klimaatneutraal om mijn oren krijg. Als in elk ver land zuchtend en veelbetekenend de camera wordt ingekeken bij een woest kolkende rivier, of druppelende ijspegel. Als bij elke courgette die de pan in gaat, wordt benadrukt hoe biologisch en klimaatneutraal het ding gekweekt is. En als ik na elke voice-over vertwijfeld naar mijn thermostaat ga kijken. Je kan het namelijk ook overdrijven als milieugerichte, klimaatneutrale en oerbosbewuste omroep. Gatver zeg.

2 opmerkingen: