dinsdag 19 april 2011

In de wachtkamer

'Zitten we allemaal te wachten op een fotootje?', gilde de donkerharige mevrouw in het ontdekkingsreizigershesje toen ze de wachtkamer binnenkwam. 'Ik ben net kloar', lachte de grijzende man met de bollende buik en de stok naar mijn buurvrouw. 'Je had je been gebroken hè?', zei die. 'Is het dan nou weer allemaal goed?' 'Dat zal de foto wel uitwijzen', zei de man, 'maar volgens de dokter is het goed.' 'Maar je ken toch zelf het beste voelen of het allemaal weer lekker sit?', riep de buurvrouw verbaasd. 'Jaja', mompelde de man, 'selluf denk ik: dat gaat nog helemaol niet, maar ja, als de dokter zegt dat het goed is? Ik kom ook tegen de 67 an, in mei, dus we worden ook een daggie ouder hè? 't Hoort 'r allemaal bij, niewaar?'  'Nou, as je weer over de tafel ken springen, kom je maar een bakkie doen, okee?', riep de buurvrouw en wendde zich vervolgens tot mijn andere buurvrouw, een dikke dochter in luipaardprint die zat te wachten naast een leenrolstoel.

'Jij sit 'r ook al effetjes, woar?'  'Ja, me vader mot weer noar s'n longen loaten kijkuh', zei de dikke dochter. 'Dat duurt wel weer tweeënhalf, drie uur hoor. Zit je so an. En dan met dit weer, lekker klaar mee.' Haar Utregs was mogelijk nog onvervalster dan dat van mijn buurvrouw. 'Zit jij ook te wachtuh op een fotootje?' 'Ik wach' op me man', antwoordde de buurvrouw. 'Die donderde gisteren in enen van de trap. Hij zit altijd te timmeren daarboven, dus ik dach', d'r sal wel een blokkie hout naar beneden kommen. Maar nee hoor, lag 'ie doar met z'n twee meter op dat overloopie. En maar schreeuwen hè? "Me rug, me rug!", riep t'ie steeds maar. Ik schrok me naar joh. Want ja, wat ken je doen? Hij is twee meter, 120 kilo en ik mankeer zelf ook het één en ander, dus die til je niet zomaar op, woar? Ik bedoel, we worden allemaal een daggie ouder, niet? Nou ja, toen he'k 'm eerst alles laten bewegen en toen dach' ik: as ik 'm eerst maar es dat bed in krijg. Dat 'ie ken liggen. Dan kunnen we weer es verder kijken. Want om nou 112 te bellen, da's ook weer zo wat, woar? En we hebben laminaat op de slaapkamer, dus toen heb ik 'm getrokken. Ging prima. Gelukkig kon 'ie zelf in bed goan liggen, en toen he'k de dokter gebeld. En nu mot ie dus even een foto laten maken van die rug.'

'Oh ja', verzuchtte de luipaardprint. 'As me vader zou valluh sou ik 'm ook egnie overeind krijgen. Je hep 'm gesien, hij weeg' 130 kilo. En zo benauwd as een maleier. Een buurvrouwtje van me moeder krijg' tenminste zuurstof, maar ze laten hem gewoon creperen. Belachelijk is het. Hij gaat se moeder achterna hoor. Die ging naar de camping, weet je wel, met d'r zuster en die is toen gestikt.'

'Ach', zei de buurvrouw, 'dat zijn nare dingen hè? Maar hij ging anders wel lopend de röntgenkamer in!' 'Joajoa', antwoorde de dikke dochter, 'dan mot 'ie weer indruk maken op de zusters hè? Maar je sel sien hoor, straks komp' íe naar buiten en dan staat 'ie te hijgen als een trekpaard. En dan ken ik 'm weer duwen hoor.' 'Komp' ie dan ook niet meer buiten?', vroeg de buurvrouw. 'Ik sien 'm nooit weer op z'n brommer'. 'Nee joh, daar ken 'ie allang niet meer op', riep de dochter. 'Hij hep nou een scootmobiel, moar die gebruik' ie nauwelijks. Hij is veel te dik joh.'

De deur van de röntgenkamer ging open en daar stond vader. Een buik als een te hard opgeblazen skippybal, in korte broek en hemd en vol tatoeages. En zoals zijn dochter al voorspelde kon hij zijn ene voet in witte sportsok en Adidasslipper niet meer voor de andere zetten. Gauw hees zijn dochter hem in de rolstoel en blies de aftocht naar een andere afdeling. Want zijn 'gastrotechnodingesprikken waren ook nog misluk', dus dat zou wel weer vloekuh worden'. En vloeken werd het.

Nu wendde mijn buurvrouw zich tot mij. 'Kind', zei ze, 'je kijk' je ogen uit hè? Ik zie het aan je. Jaha, 't zijn allemaal echte Utrechters hoor, die je hier ziet. Ik kom oorspronkelijk uit Sterrenwijk hoor, maar deze mensen komen allemaal uit Wijk C. Dat was niks hoor, vroeger. Ik mocht daar niet komen. "Tot aan de C&A en niet verder hoor!", sei me moeder dan. Neuh, dat was niks hoor, Wijk C. En weet je wat ze dan zei'en? "Ik kom uit het centrum." Uit het centrum! Beetje dikdoenerij! Maar nu is Wijk C wel leuk hoor, met al die leuke jonge mensen, enig. En hier zie je mekaar dan allemaal weer terug hè? Want ja we worden een daggie ouder en dan mankeer je nog wel es wat. En dan hoor je veel hoor! Ik zeg altijd maar: ga hier een middagje zitten en je ken een heel boek schrijven.'

Een blog is al een mooi begin.

3 opmerkingen: