donderdag 22 maart 2012

Schoottv

Een jaar of tien was ik en een vriend van mijn ouders was jarig. Wij erheen natuurlijk, met het hele gezin. Er waren alleen maar volwassenen op de verjaardag, zoals altijd; ook de zoon van de vriend van mijn ouders was in mijn ogen al stokoud. Broer en ik verveelden ons dus te pletter. Want de jaren '70-Playmobiel, die kenden we zo langzamerhand wel en Cluedo snapten we niet zonder de uitleg van een groot mens. Maar alle grote mensen zaten in een kringetje en converseerden.

Goddank kreeg mijn moeder een Eureka-moment. Een moment dat mijn hele leven zou veranderen. Of eigenlijk: had kúnnen veranderen. Ze besloot dat het voor iedereen beter was dat wij naar de televisie zouden gaan kijken. Dan zouden we tenminste een uurtje onze mond houden. Lees: niet hangen, niet zeuren en niet steeds opnieuw maar weer vragen of mama iets wist om te doen.

Die avond zag ik één van mijn eerste speelfilms ooit op de televisie: Willow, een avonturenfilm over een dwerg die een baby moest redden. Ik had weleens een half uurtje bij een vriendinnetje naar Dirty Dancing mogen kijken en ook al weleens een stukje Grease gezien, maar een hele film, van het begin tot het eind en vooral ook: zonder dat mijn ouders meekeken, dat was me nog nooit overkomen.

Tot het eind, zei ik. Maar die vlieger ging mooi niet op. Rond een uurtje of half tien, ruim voor de ongetwijfeld zeer spannende ontknoping, moesten we ineens naar huis. Naar dat moment hadden we de halve verjaardag uitgekeken, maar nu het echt leuk begon te worden, en de film het spannendst, besloten onze ouders dat het mooi geweest was.

Waarom doen ouders dat toch altijd? Op andere feestjes ook: net als je eindelijk vriendschap had gesloten met de onbekende buurkinderen of neefjes en nichtjes en de gebaksvorkjes door de kamer vlogen, was het tijd om te gaan. Hoezo?

Zeuren, dreinen en zelfs huilen hielp niet. Wij gingen. In de auto, ruim een uur terug naar huis. Een uur waarin ik de hele ontknoping van Willow had kunnen zien! Mokkend keek ik uit het raampje, oranje lichten schoten voorbij, en ik bedacht ik me hoe ongelofelijk fijn het toch zou zijn als ik de televisie mee had kunnen nemen op de achterbank. Dat ik gewoon vanaf mijn schoot verder had kunnen kijken! En dan vanuit de auto had kunnen weten hoe de film zou aflopen! Een schoottv! Dat zou bijna net zo cool zijn als de beeldtelefoon die ik al eerder had gefantaseerd. Waarmee ik naar oma zou bellen en dat ik haar en opa dan gewoon zou kunnen zien zitten! Maar ja, zoiets gaafs, dat zou wel nooit uitgevonden  worden...

Nog altijd ben ik trots op het feit dat ik eigenlijk de bedenker van de iPad ben. En dat ik nu, hangend in de zon op het balkon, op mijn laptop dit stukje kan tikken. En zodadelijk ga ik een film kijken. Buiten. Op donderdagmiddag. Omdat dat tegenwoordig zomaar kan. En mijn tienjarige ik kan dat nog steeds niet geloven. Zou de koelkast die zelfstandig aan de supermarkt doorgeeft dat de melk op is, dan binnenkort ook in mijn keuken staan?

3 opmerkingen:

  1. Wow, that's what I was looking for, what a information! present here at this weblog, thanks admin of this site.

    Here is my web blog; acheter follower

    BeantwoordenVerwijderen
  2. I enjoy reading through a post that can make men and women think.
    Also, thank you for allowing me to comment!

    Here is my web page; plus de twitter followers
    My website > plus de followers

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Myn namme is Lucy Carveth-Johnson Ik bin út Grins, mar ik bin mei myn man nei Londen ferhúze. Ik waard ferwûne en hertbrutsen doe't in sân moannen lyn in grut probleem ûntstie yn myn houlik, tusken my en myn man. sa ferskriklik naam hy de saak foar in skieding foar de rjochtbank. Hy sei dat hy noait wer by my woe bliuwe, en hy hâlde my net mear. Dat hy pakte it hûs út en makke my en myn bern troch serieuze pine. Ik besocht al myn kânsen om him werom te krijen nei in soad bedeljen, mar alles wie nutteloos en hy befêstige dat hy syn beslút naam hie en hy woe my noait wer sjen. Dus op ien jûn, doe't ik werom kaam fan it wurk, moete ik in âlde freon fan my dy't my frege oer myn man. Dat ik haw him alles útlein, dat hy fertelde my dat de iennichste manier wêrop ik myn man werom kin krije is in staveringsbesite mei de namme DrIgbinovia besykje, om't it ek echt foar him wurke. Dat ik haw noait yn stavering leaud, mar ik hie gjin oare kar dan syn advys te folgjen. Doe joech hy my it e-postadres doctorigbinovia93@gmail.com fan 'e stavering dy't hy besocht. Dat de oare moarns stjoerde ik in e-post nei it adres dat hy my joech, en de easken foar stavering soargen my dat ik myn man de twa dagen werom krij. Wat in fantastyske ferklearring !! Ik hie noait tocht dat hy mei my praat en my alles fertelde wat ik dwaan moat. De oare moarns, dus ferrassend, rôp myn man dy't my de lêste 7 moannen net belle, my oan te kundigjen dat hy werom soe komme. Wat prachtich!! Dat it wie sa dat hy deselde dei weromkaam, mei folle leafde en wille, en hy ferûntskuldigde foar syn flater en foar de pine dy't hy my en ús bern feroarsake. Sûnt dy dei wie ús relaasje no sterker dan earder, mei de help fan DrIgbinovia Dat ik sil jo hjir rieplachtsje as jo problemen hawwe mei kontakt mei him, ik jou jo 100% garânsje dat hy jo sil helpe, jo kinne ek skilje him of add him op Whats-app: +2348144480786 in heul grutte tank oan Drigbinovia ..!

    BeantwoordenVerwijderen